Thursday 9 February 2012

MALAYSIA KINI BARUA ISRAEL


1. Malaysia eksport minyak sawit ke Isreal

Ketua Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin (kiri), dua syarikat tersebut didakwa mengeksport minyak sawit ke Israel melalui Tanjung Pelepas dan Pasir Gudang.
Minyak sawit itu dihantar ke sebuah pelabuhan terbesar di Israel, Ashdod, dakwa Badrul yang lebih dikenali sebagai Chegubard. Chegubard berkata dia mempunyai borang Kastam dan pengesahan tempahan membabitkan syarikat-syarikat pengeksport minyak sawit di Johor untuk menyokong dakwaannya itu.

2. Bekalan minyak sawit ke Iran 'disekat'

KUALA LUMPUR 8 Feb. - Para pengeksport minyak sawit negara terpaksa menghentikan bekalan 30,000 tan bahan tersebut yang dibeli setiap bulan oleh Iran daripada para pengeluar Asia Tenggara berikutan kekangan baharu Tehran dalam prosedur pembayaran, demikian menurut dua sumber dagangan. Pemberhentian dalam eksport minyak sawit negara telah bermula sejak akhir tahun lalu, merupakan langkah terkini bagi memujuk Iran untuk tidak meneruskan pelancaran program senjata nuklear. Sekatan itu, yang dimulakan oleh Amerika Syarikat (AS) dan Kesatuan Eropah (EU) telah menjadikan ia sukar bagi pembeli minyak sawit Iran untuk menggunakan surat-surat kredit dan membuat pembayaran melalui orang tengah di Emiriah Arah Bersatu kepada pengeksport Malaysia.

SIAPA  SEBENAR JADI BARUA  SEBENAR???

No comments: